Thursday 13 March 2014

Usahawan Berjaya "Noraini's Cookies"

Assalamualaikum...

Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Illahi kerana kita masih dipanjangkan usia dengan sihat sejahtera. Dapat juga saya berkongsi berkaitan salah seorang usahawan wanita yang begitu saya kagumi. Bagi saya bukan senang untuk seorang wanita menjalankan tanggungjawabnya yang hakiki di samping terlibat dengan dunia perniagaan ini. Hanya wanita yang cekal, mempunyai daya usaha yang tinggi di samping minat yang mendalam sahaja mampu menghadapi setiap rintangan dan halangan dalam mencapai impian mereka untuk  bergelar usahawan berjaya. 

NORAINI AHMAD merupakan usahawan wanita yang saya maksudkan.
Syarikat beliau diberi nama Noraini's Enterprise.
Beliau merupakan anak kelahiran Sungai Manggis, Banting, Selangor.
Beliau mempunyai tiga orang anak dan berumur dalam lingkungan 50an.
 
 
 
Saya memilih beliau untuk dimasukkan di ruangan ini kerana Puan Noraini bukanlah insan biasa namun beliau merupakan usahawan contoh. Hal ini demikian kerana, beliau mempunyai idea-idea yang bernas sebagai usaha mengembang dan membangunkan perniagaan yang diusahakan dari semasa ke semasa. Kekuatan beliau bersandarkan minat dan juga kemahiran yang dimiliki beliau dalam bidang memasak. Beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mempunyai kepakaran dalam memasak. Tambahan pula, beliau telah diterapkan dengan bidang masakan ini sejak di usia 8 tahun. Mungkin ada yang menganggap bidang masakan ini merupakan perkara biasa yang boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja namun sekiranya kita tahu menggunakan kepakaran yang dimiliki selain tidak mudah berputus asa seperti Puan Noraini, kita juga mampu menjadi seorang usahawan yang berjaya....
 
MENELUSURI KISAH PEMBABITAN NORAINI AHMAD DI DALAM DUNIA PERNIAGAAN
 
Puan Noraini telah mula berkecimpung di dalam dunia perniagaan seawal beliau masih bekerja biarpun secara kecil-kecilan. Pada ketika itu, beliau menjual kain ela dan pinggan mangkuk. Walau bagaimanapun, beliau nekad berhenti kerja disebabkan oleh ketiadaan pembantu rumah.  Namun begitu, beliau tidak betah untuk duduk diam sebaliknya beliau sentiasa tercari-cari kerja untuk dilakukan bagi mencari sumber pendapatan. Beliau mula membuat nasi lemak, bihun goreng dan kuih- muih untuk dijual di pejabat suami beliau.  Usaha beliau tidak sia-sia kerana seorang chef di sebuah hotel di Petaling Jaya, Selangor meminta beliau membawa contoh kuih yang dibuat selepas salah seorang rakan suami beliau telah memberi rasa kuih tradisional yang dibuat oleh beliau kepada chef tersebut.
 
              Pada 1984, Syarikat yang diberi nama " Noraini;s Enterprise telah ditubuhkan dengan membekalkan kuih-muih kepada 14 buah hotel di sekitar Lembah Klang. Beliau telah mengambil 14 orang pekerja sewaktu itu dengan kawasan pengoperasian hanya di belakang rumah beliau. Setelah masuk tahun ke 10, timbul rasa penat dan pada masa yang sama beliau terpaksa menghadapi pelbagai kerenah pekerja tempatan dan pekerja asing. Beliau sentiasa berfikir jalan penyelesaian dengan mencari alternatif lain. Pada tahun 1992, beliau telah mengubah cara perniagaan dengan menjual kuih raya. Apabila melihat kepada perkembangan penjualan kuih raya yang amat memberansangkan, beliau telah mengajak empat orang pekerja untuk cuba membuat kuih muih itu sendiri. Beliau bermula dengan menghasilkan dua jenis biskut dan akhirnya terus mempelbagaikan biskut kerana mendapat tempat di hati pelanggan. Beliau lebih memilih untuk berhijrah kepada perniagaan berasaskan biskut kerana beliau sedar risiko yang besar terpaksa dihadapi kerana kuih basah tidak boleh diagak dari segi pengeluarannya serta tidak tahan lama. Beliau telah mendaftarkan "Noraini's Enterprise Sdn Bhd" bagi mengembangkan lagi perniagaan dengan memasarkan biskut ke pasaraya- pasaraya selain membina keyakinan pelanggan terhadap perniagaan beliau. Beliau turut  memasarkan biskut ke pasar malam dan pasar Ramadhan. Apabila gawat melanda negara, Puan Noraini telah beralih kepada penjualan kuih bahulu, kek dan tapak pertama mereka ialah di Angsana, Johor Bahru yakni pada akhir 1998, dengan menubuhkan "Noraini's Fresh Bake". Pada akhir 2000, beliau telah membuka tapak kedua di Plaza Masalam. Beliau telah mempelbagaikan  menu yang meliputi roti jala, aneka laksa, mee, nasi lemak dan akhirnya bertukar menjadi kafe kecil.

              Ternyata, Puan Noraini amat kreatif dalam membangunkan perniagaan kerana beliau telah mengilhamkan "Noraini's Laksa Paradise". Beliau telah menghasilkan 11 produk yang terdiri daripada asam pedas, kari ikan,sambal tumis, rending, aneka laksa, mee bandung dan mee kari. Beliau mengembangkan perniagaan ini dengan menghantar produk tersebut ke Jepun dengan membuat pengubahsuaian ke dalam bentuk pes kepada serbuk. Pada tahun 2004, Puan Noraini menubuhkan satu lagi syarikat yang diberi nama Noraini's Cookies Worldwide Sdn. Bhd. Tambahan lagi, beliau telah dipelawa oleh seorang ahli perniagaan dari Kazakhtan untuk membuka perniagaan hab halal di sana semasa beliau menyertai pameran Mihas 2006. Oleh itu, beliau telah menerima pelawaan tersebut setelah melihat kesungguhan dari pihak terbabit. Anak kedua beliau sanggup melepaskan bidang kejuruteraan komputer untuk menjalankan perniagaan di sana. Perniagaan beliau di sana amat memberangsangkan kerana telah mempunyai enam kilang di Kazakhtan iaitu yang menyediakan sosej, spaghetti, mee segera dan pizza. Anak pertama beliau juga mengikut langkah yang sama dengan meninggalkan bidang kedoktoran semata-mata untuk aktif dalam dunia perniagaan. Seterusnya, Puan Noraini tidak lekang dengan idea-idea perniagaan. Beliau telah menubuhkan Noraini's Farm House Sdn. Bhd. yang memberi fokus kepada pengeluaran produk rempah campuran. Perniagaan ini terus berkembang apabila beliau mempelbagaikan pengeluaran dengan mengusahakan lading seluas tiga ekar di Ijok yang ditanam dengan  serai, lengkuas dan banyak lagi. 
 
.............CABARAN.............

Kekuatan fizikal dan mental amat penting dalam menghadapi cabaran dan jatuh bangun dalam dunia perniagaan. Setiap individu yang menjalankan perniagaan tidak terlepas menhadapi jerih perih dalam membangunkan perniagaan sehingga mereka mencapai tahap yang diinginkan untuk bergelar usahawan berjaya. Kegawatan ekonomi  merupakan antara cabaran yang terpaksa dihadapi oleh  Puan Noraini. Ditambah pula apabila kontena biskut yang dihasilkannya tidak terjual...


Menurut Puan Noraini, dalam menjalankan perniagaan, kita perlu banyak bersabar, kreatif dan fokus dengan apa yang dilakukan, Soal modal bukanlah segala-galanya tetapi sekiranya seseorang itu mempunyai modal, itu merupakan bonus kepada mereka. Sentiasa memantapkan diri dengan ilmu-ilmu keusahawanan amat penting katanya.  
 

2 comments:

  1. Saya Husnah dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman. Anda dapat menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Kami adalah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    Bantuan seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda melalui kewangan
    Masalah, jika anda mempunyai masalah kewangan dan anda memerlukan dana
    Memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau bayar
    Bil, mulakan perniagaan yang bagus atau anda merasa sukar
    Dapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e-mel
    Rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

     "Jadi, jangan biarkan peluang ini meluluskan anda,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    Negara awak: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Jangka masa pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda telah memfailkan pinjaman terdahulu, di mana anda dilayan dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan, kekacauan, dan cabaran kewangan
    Hubungi REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM hari ini melalui e-mel:
    Rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete