Saturday 15 March 2014

Tabung Usahawan Siswazah (TUS)

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...
 
 
Sejumlah RM50 juta dana pinjaman mudah di bawah Tabung Usahawan Siswazah (TUS) yang dikhususkan kepada siswazah muda untuk memulakan perniagaan, akan diagihkan sepenuhnya pada separuh pertama 2014.

Justeru, SME Bank, iaitu bank yang dipertanggungjawabkan kerajaan untuk menguruskan dana itu, akan mula menyalurkan dana berkenaan kepada siswazah yang layak secara berperingkat-peringkat mulai bulan ini.
 
Ketua Pegawai Operasi SME Bank, Datuk Kamaluddin Ismail, berkata setakat ini, maklum balas yang diterima pihaknya berhubung TUS amat menggalakkan dengan hampir tujuh juta permohonan diterima.


“Kita mengalu-alukan lebih ramai lagi siswazah memohon dana itu dan kami terbuka dan terima mana-mana permohonan perniagaan yang berdaya maju. Jika semuanya tidak ada masalah, kami mahu menyelesaikan agihan dana itu dalam separuh pertama 2014 ini,” katanya kepada BH.


Inisiatif kerajaan

TUS yang menyediakan pembiayaan mudah hingga RM500,000 dengan kadar faedah empat peratus setahun itu adalah antara inisiatif kerajaan yang diumumkan dalam Bajet 2014 bagi memastikan pembangunan usahawan di negara ini.
Ia juga diperkenalkan bagi mengurangkan pengangguran dalam kalangan lepasan universiti dan menggalakkan mereka menceburi bidang keusahawanan selepas tamat pengajian.

Selain itu, dana itu juga bertujuan membantu meningkatkan lagi pembabitan Bumiputera dalam perniagaan dan keusahawanan bagi menjana pendapatan dan kekayaan.

Kamaluddin berkata, pihaknya yakin pinjaman mudah itu mampu menarik lebih ramai golongan belia menceburi bidang perniagaan, sekali gus dapat mengurangkan kadar pengangguran dalam kalangan siswazah.

“Kebanyakan permohonan yang diterima SME Bank bagi dana TUS setakat ini membabitkan pelbagai segmen perniagaan, khususnya makanan dan minuman, pendidikan, perniagaan menerusi internet dan lain-lain,” katanya.

Kemudahan dana

Difahamkan, antara ciri kemudahan dana yang disediakan di bawah TUS itu merangkumi had pinjaman yang bermula dari RM20,000 hingga maksimum RM500,000 untuk digunakan bagi membiayai keperluan harta tetap atau modal kerja projek perniagaan, atau kedua-duanya.

Ia membabitkan tempoh pembiayaan maksimum hingga 10 tahun (tidak termasuk bangunan) dan 20 tahun (untuk bangunan atau premis perniagaan) dari tarikh pengeluaran wang pertama.

Siswazah yang layak mendapat dana itu juga akan turut ditawarkan tempoh pengecualian bayaran balik pinjaman maksimum hingga 48 bulan.

Selain itu, penjamin tidak diperlukan bagi pembiayaan bangunan atau premis perniagaan atau pembiayaan modal kerja hingga RM100,000, manakala untuk pembiayaan melebihi RM100,000 pula, penjamin hanya menjamin sebanyak 20 peratus daripada jumlah baki pinjaman.
 

1 comment:

  1. Saya Husnah dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman. Anda dapat menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete