Tuesday 11 March 2014

Usahawan Kurma " YUSUF TAIYOB "

Assalamualaikum...

Hari ini saya ingin berkongsi tentang salah seorang usahawan yang berjaya dalam dunia perniagaan di Malaysia.  

 
 
"YUSUF TAIYOB"
 
Apabila mendengar "Yusuf Taiyob"  pasti setiap daripada kita sudah dapat membayangkan apa yang terkandung di sebalik perkataan tersebut. Saya pasti mesti sudah terlintas di benak fikiran kita buah kurma. Hal ini demikian kerana, YUSUF TAIYOB merupakan antara nama besar yang tidak asing lagi apabila dikaitkan dengan kurma.
 
Saya memilih untuk menulis berkaitan usahawan YUSUF TAIYOB ini kerana bagi saya pemilik nama ini mempunyai idea yang bernas dalam membangunkan perniagaannya sebagai pembekal terbesar pelbagai kurma dan produk mentah makanan kering serta basah dari luar negara. Bukan mudah untuk memulakan sesuatu perniagaan tambahan pula apabila melibatkan kerjasama dengan hampir 3,000 rangkaian pengedar di seluruh negara.
 
"Tidak Kenal Maka Tidak Tahu".
 
Nama sebenar beliau ialah Datuk Yusuf Taiyob. Beliau berasal dari Georgetown, Pulau Pinang. Usia beliau telah mencecah 50 an. Beliau merupakan anak sulung daripada empat beradik. Isteri beliau ialah Datin Yusnita Ramli. Selain itu, beliau mempunyai tiga orang anak  iaitu Waseem ( 9 tahun ), Safiya ( 6 tahun ) dan Safina yang berumur 3 tahun. Perniagaan beliau memfokuskan kepada perniagaan kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan.
 
Datuk Yusuf telah menceburkan diri di dalam bidang perniagaan sejak di usia muda. Prinsip utama beliau ialah beliau tidak suka bekerja dengan orang lain kerana lebih berminat menjadi bos biarpun terpaksa mengharungi pelbagai cabaran dan raintangan yang mendatang. Kesungguhan yang diperlihatkan dalam membina tapak yang kukuh di dalam bidang perniagaan telah dapat dilihat menerusi rentetan hidup beliau. Beliau memulakan usahanya ini dengan menjual minyak wangi di Lapangan Terbang Bayan Lepas. Beliau telah mengadun sendiri minyak wangi tersebut semasa baru berumur 19 tahun. Pada masa tersebut, penerimaan terhadap minyak wangi itu amat memberansangkan. Namun, ibarat kata pepatah, 'langit tidak selalunya cerah'. Begitulah jua apa yang telah berlaku kepada Datuk Yusuf ketika waktu itu. Akibat tekanan yang dihadapi disebabkan penjualan minyak wangi yang jatuh merudum pada ketika itu, beliau telah jatuh sakit. Beliau telah muntah darah akibat pendarahan dalaman yang agak serius. Itulah merupakan cabaran getir di peringkat awal penglibatannya di dalam pernigaaan.
 
Selepas gagal dalam perniagaan minyak wangi, beliau beralih kepada pengedaran produk bunga saffron, biji gajus, makanan kering dan rempah. Namun begitu, beliau sentiasa mencari bentuk perniagaan baru sehinggalah terfikir untuk menjadi pembekal kurma di negara ini pada tahun1990.
Setiap perniagaan pasti ada pesaingnya, begitu jualah kepada perniagaan Datuk Yusuf Taiyob. Walau bagaimanapun, beliau tidak mudah melatah sebaliknya beliau mempersiapkan perniagaannya dengan mementingkan aspek harga dan jaminan kualiti produk yang dijual selain turut memiliki kelebihan dari segi pelanggan sedia ada. Beliau sentiasa memastikan perniagaannya dilengkapi dengan teknologi terkini. Beliau telah mengimport teknologi dari Amerika Syarikat bagi membolehkan sebarang kebocoran gas ammonia dapat dikesan lebih awal. Sistem yang dibeli oleh beliau ini mampu memberi amaran awal secara automatik sekiranya berlakunya kebocoran.

Selain memastikan teknologi terkini digunakan dalam pengeluaran produk, beliau juga sentiasa merancang bentuk jenis iklan yang ingin disiarkan setiap kali menjelang Ramadhan. Hal ini secara tidak langsung dapat mempromosikan kurma yang dikeluarkan oleh syarikat beliau. Dalam usaha membangunkan perniagaannya, beliau telah mengimport antara 200 hingga 300 pelbagai jenis makanan daripada buah kurma, minyak zaitun, kacang dhal hinggalah kepada rempah ratus dari kira-kira 30 negara. Antara negara tersebut ialah Amerika Syarikat, Iran, Dubai, Afrika Utara dan Arab Saudi. Di samping itu, beliau turut memastikan stok kurma mampu memenuhi
 permintaan pasaran. Hal ini demikian kerana, Yusuf Taiyob telah memesan dan menyimpan stok kurma tiga bulan lebih awal. Beliau mula memesan stok untuk menyambut Ramadan tahun depan sebaik sahaja musim perayaan tamat.

Syarikat YUSUF TAIYOB telah berjaya menembusi pasaran di Indonesia, Singapura, Thailand dan Brunei. Syarikat beliau telah mengambil masa antara 10 hingga 12 tahun untuk dikenali sebagai pembekal kurma di negara ini. Antara kurma yang diedar oleh beliau ialah Rotab Bam, Safia, Mariami, Safina, Ajwa, Jewel, Ajmal dan Anbara.Terdapat tiga peringkat kurma yang dijual iaitu khalal (kurma muda), rotab (kurma madu) dan thamar (kurma kering). Beliau memperolehnya dari negara Tunisia, Oman, Iran, Afrika Selatan, Arab Saudi, Mesir dan Jordon. Beliau turut mementingkan aspek kualiti kerana beliau amat mengutamakan kepuasan pelanggan. Oleh itu, beliau membuat penjenamaan dan teknik pembungkusan yang elok agar produk beliau dikenali oleh orang ramai.

Antara cabaran yang pernah dialami oleh beliau ialah apabila dua kontena seberat 40 tan kurma yang
diimport dari negara Iran tidak berapa elok. Jadi, beliau telah pergi ke Iran untuk menemui pengeluar kurma bagi memastikan perkara sama tidak berulang lagi.

Apa yang membuatkan saya kagum dengan usahawan ini ialah beliau tidak pernah melupakan tanggungjawab sosial. Menurut Datuk Yusuf, beliau tidak pernah lupa untuk memberi bantuan kepada golongan yang kurang bernasib baik walaupun sibuk menguruskan perniagaan.

Alhamdulillah.... selesai sudah bingkisan saya berkaitan usahawan yang saya pilih untuk kali ini...
Saya berharap kita sama-sama mendapat maklumat hasil daripada coretan saya ini...  

 
 
 
 
 
 

3 comments:

  1. Adakah anda memerlukan bantuan kewangan atau pinjaman segera? Kami antarabangsa Syarikat Pinjaman Persendirian, komited dalam membina perniagaan yang mampan dalam jangka panjang. Kami menyediakan berbagai-macam perkhidmatan untuk pelanggan-pelanggan pinjaman peribadi dan perniagaan pada kadar faedah 2%, terma pinjaman penentu. Kembali kepada kami Untuk maklumat lanjut dan keperluan borang permohonan, Hubungi kami melalui e-mel usl.associates005@gmail.com

    Nama Penuh:
    negara:
    Jumlah Diperlukan:
    jangka masa:
    telefon:
    pendudukan:
    Bertujuan bagi Pinjaman tersebut:

    Yang benar
    pengurusan
    Syarikat Pinjaman Perkhidmatan Inc

    ReplyDelete
  2. Saya Husnah dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman. Anda dapat menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Kami adalah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    Bantuan seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda melalui kewangan
    Masalah, jika anda mempunyai masalah kewangan dan anda memerlukan dana
    Memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau bayar
    Bil, mulakan perniagaan yang bagus atau anda merasa sukar
    Dapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e-mel
    Rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

     "Jadi, jangan biarkan peluang ini meluluskan anda,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    Negara awak: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Jangka masa pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda telah memfailkan pinjaman terdahulu, di mana anda dilayan dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan, kekacauan, dan cabaran kewangan
    Hubungi REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM hari ini melalui e-mel:
    Rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete