Friday 14 March 2014

Jutawan Senyap


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ...

Kek lapis Sarawak??? Adakah anda semua menyukai kek lapis Sarawak ini... Saya sememangnya amat menggemari kek lapis Sarawak. Oleh itu, saya gemar untuk mengetahui siapa yang berusaha keras menghasilkan kek lapis ini di sebalik kesedapan yang kita rasainya apabila menjamah kek tersebut. Bagaikan tidak lengkap sekiranya kita ke Kuching, Sarawak tanpa membeli dan membawa pulang kek lapis Bumi Kenyalang ini.
 
Jadi di ruangan kali ini saya ingin berkongsi mengenai salah seorang usahawan kek lapis yang berjaya di Sarawak.  Kek lapis yang saya maksudkan ialah KEK LAPIS DAYANG SALHAH.
 
Usahawan Kek Lapis ini ialah Dayang Salhah Awang Weldan. Beliau berumur 51 tahun. Dayang Salhah mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Gersik, Petra Jaya, Kuching dan menamatkan pelajaran hingga ke peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Abang Haji Openg, Petra Jaya.
 
 
Saya memilih Dayang Salhah untuk dikongsikan di ruangan ini ialah kerana bagi saya walaupun tidak mempunyai pendidikan formal yang tinggi, namun ia tidak menjadi penghalang untuk seseorang itu untuk berjaya. Beliau hanya belajar selok-belok perniagaan daripada ibu beliau yang berniaga kuih. Beliau telah terlibat secara aktif dalam dunia perniagaan ini sejak kecil lagi walaupun hanya sekadar perniagaan kecil-kecilan. Hal ini demikian kerana, beliau rajin membantu ibunya membuat kuih-muih selain berniaga secara kecil-kecilan berhampiran dengan rumah mereka di Kampung Gersik, Petra Jaya.
 
Dayang Salhah memulakan perniagaan menjual kek Sarawak sekitar tahun 1997 secara kecil-kecilan di rumah. Pada ketika itu, beliau mempunyai 10 orang tenaga kerja yang terdiri daripada ahli keluarga dan sanak saudara. Pada Ogos 2002, Dayang Salhah telah menyertai Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kuching. Melalui penglibatan beliau di dalam PPK ini, beliau banyak mendapat nasihat, bimbingan dan juga bantuan kewangan.

 
 
 
 
Tanggal 19 Mei 2006, Dayang Salhah telah menubuhkan syarikatnya sendiri yang dikenali sebagai Dayang Salhah Enterprise. Prinsip yang dipegang oleh beliau ialah tidak mudah berasa selesa dengan kedudukan sedia ada sebaliknya sentiasa berfikir ingin memajukan perniagaan yang dibangunkan beliau. Dayang Salhah menjalankan perniagaan pembuatan makanan iaitu kek dan biskut dengan menggunakan jenama sendiri. Beliau menumpukan ke arah pengeluaran kek lapis Sarawak dan swiss roll. Menurut Dayang Salhah, teknik pembuatan kek lapis tidak semudah seperti yang disangka orang ramai. Hal ini demikian kerana, pembuat kek perlu kreatif dalam menentukan corak dan mempunyai kesabaran yang tinggi dalam menghasilkannya. Selain itu, kek lapis tersebut perlu dibakar dengan sempurna bagi menjaga kualitinya.
 
Dalam usaha mengembangkan perniagaan beliau, Dayang  Salhah telah mempunyai tenaga kerja seramai 160 orang yang rata-ratanya mempunyai kepakaran dalam menghasilkan kek lapis. Beliau tidak mempunyai strategi pemasaran sebalikya lebih memberikan tumpuan dalam aspek kualiti kek lapis terutamanya dari segi rasa. Seterusnya, beliau telah berjaya membuka dua buah kilang lagi. Kilang yang dimaksudkan saya terletak di Demak Laut Industrial Estate dan di SMI Industrial Park, Demak Laut.  Dayang Salhah turut menyediakan ruang pameran dan jualan yang luas untuk para pengunjung memilih 63 jenis kek iapis yang dijual oleh beliau. Di samping itu, antara keistimewaan yang  Dayang Salhah sediakan ialah beliau memberi peluang kepada pengunjung  untuk melihat sendiri proses penghasilan kek lapis Sarawak yang sentiasa ditambah baik kualiti dan jenis kek yang dihasilkan. Dayang Salhah turut mengadakan perkhidmatan penghantaran terus tempahan kek ke destinasi yang dikehendaki pelanggan dan pelancong.



 
Perniagaan mana yang tidak dilanda badai. Dayang Salhah turut menghadapi rintangan dalam perniagaan yang diusahakan beliau. Jualan kek lapis yang diusahakan jatuh merudum akibat pengisytiharan mentega Golden Churn Creamy Butter tidak halal walaupun beliau tidak menggunakan mentega tersebut dalam pembuatan kek lapis. Kerugian besar yang dialami besar langsung tidak mematahkan semangat Dayang Salhah sebaliknya beliau tidak cepat mengalah dan berputus asa dengan hanlangan yang menimpa. 
 
Sumber : Kosmo dan Utusan Melayu
 
 

2 comments:

  1. Saya Husnah dan saya mengambil waktu saya keluar untuk bersaksi Ibu Amanda karena dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya masuk ke utang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak utang meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa dari pinjaman. Anda dapat menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
    Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete