Monday 14 April 2014

JUTAWAN dalam DUNIA TEKNOLOGI



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


FORBES baru sahaja mengeluarkan senarai orang terkaya di dunia untuk tahun 2014. Para jutawan yang kaya hasil usaha kerja kerasnya di dunia teknologi juga turut disenaraikan.

Beberapa nama yang tersenarai juga tidaklah begitu mengejutkan, kerana mereka merupakan tokoh-tokoh yang lama dan terkenal didalam dunia teknologi.

Siapakah Jutawan-jutawan Internet ini? berikut adalah antara senarai nama lima jutawan yang terkaya dari industri teknologi versi Forbes bagi tahun 2014.

BILL GATES


Bukanlah satu perkara yang mengejutkan bila nama Bill Gates termasuk dalam senarai jutawan terkaya di dunia. keraan, sejak mendirikan Microsoft, jumlah kekayaan Bill Gates terus meningkat seakan-akan ianya tidak akan menurun atau habis dibelanjakan. Bahkan, fakta juga turut menunjukkan bahawa Bill Gates sudah 15 tahun menjadi orang terkaya di dunia. Seluruh orang kaya di dunia, dari pelbagai bidang, juga turut mengakui bahawa kekayaan Bill Gates tidak mampu mereka tandingi. Ketika ini, Microsoft tersebut terus mengumpul kekayaan sebanyak US $ 76 bilion. Beliau yang juga bekas Mahasiswa DO Harvard ini, sekaligus dinobatkan sebagai pemenang tempat pertama dan diumumkan sebagai jutawan teknologi.


LARRY ELLISON


Larry Ellison juga merupakan salah satu nama besar didalam dunia teknologi. Melalui Oracle, dirinya mampu menyediakan penyelesaian software dan database yang mana kebanyakkan digunakan oleh agensi besar di dunia. Lelaki yang pernah menduduki tangga ke nombor 58 paling berpengaruh di dunia sebanyak dua kali semasa dalam pengajiannya, telah tersenarai sebagai usahawan teknologi kedua terkaya dengan asetnya yang berjumlah sebanyak US $ 48 bilion.

LARRY PAGE


Salah seorang pengasas Google iaitu Larry Page iaitu muka baru dalam dunia teknologi, turut tersenarai dalam anugerah Forbes 2014. Dimana, beliau telah menunjukkan bahawa bukan hanya mahasiswa DO Harvard saja yang boleh menceburi dan berjaya dalam bidang teknologi. Jika anda masih ingat, sebenarnya Larry Page dan Sergey Brin mewujudkan Google sebagai projek percubaan di garaj mereka. Namun, projek tersebut kemudiannya berlanjutan dan menjadi teknologi gergasi sehingga sekarang ini. Larry Page menjadi orang ketiga terkaya dalam bidang teknologi dan nombor 17 di seluruh dunia. Dirinya memiliki kekayaan sebanyak US $ 32.2 bilion.

JEFF BEZOS


Jeff Bezos pula merupakan pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif e-dagang yang terbesar Amerika Syarikat sekaligus dunia, iaitu Amazon. Berkat kejayaan pemarasan secara taliannya ini, Jeff telah tersenarai di antara salah seorang yang paling berpengaruh di dunia. Lelaki lulusan Princeton University ini memang mempunyai cita-cita dan impian yang besar dalam dunia jual beli secara talian atau lebih dikenali sebagai “online marketing”. Bahkan, beliau pernah menyatakan bahawa pada masa depan Amazon akan menyediakan kumpulan penghantaran sendiri dengan memanfaatkan armada drone terbang. Walau bagaimanapun, sekarang ini, Jeff telah pun dinobatkan sebagai orang terkaya ke-empat di dunia teknologi sekaligus menduduki tangga ke-18 paling kaya di dunia. Dimana beliau pada ketika ini, memiliki aset sebanyak US $ 32 bilion.

SERGEY BRIN


Lahir pada tahun 1973, Brin merupakan anak dari seorang profesor matematik di University of Maryland dan ibunya adalah salah seorang penyelidik NASA di Goddard Space Flight Center. beliau terlebih dulu telah membesar di Moscow yang sangat dikenali dengan ideologi komunis. Oleh kerana ia adalah seorang yang pintar, maka cita-citanya untuk menjadi seorang ahli astronomi terhalang akibat hidup dan tinggal di negara timur. Hal ini kerana adanya peraturan tidak bertulis yang menghalang perjalanan para warga Yahudi di sana. Sehinggalah, ayahnya menyarankan sebuah idea yang telah mengubah keluarga dan hidupnya untuk selama – lamanya. Dimana idea tersebut , menyebabkan keluarganya telah meninggalkan Moscow dan menuju ke Amerika Syarikat. Selepas berpindah, nasib Brin benar-benar telah berubah setelah bertemu dengan Larry Page. Dimana kedua-duanyanya telah mencipta sebuah internet baru yang dikenali namanya sebagai Google, yang sering kali kita gunakan untuk melayari internet. Sergey Brin dalam perniagaan teknologi berada pada kedudukan orang terkaya ke-5 dan ke -19 dunia. Diaman beliau mempunyai kekayaan sebanyak US $ 31,8 bilion.




 Sumber : http://teknoderas.com/2014/03/senarai-jutawan-teknologi-2014/

No comments:

Post a Comment